" نیـــلگـون "

به رنگِ آسمـــــان ..

" نیـــلگـون "

به رنگِ آسمـــــان ..

ایجاد سایت جدید

آشفته بازار

پنجشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳ ق.ظ

خیلی دلم میخواد یه جوری از اوضاع تهوّع اور اقتصادی این روزا و فشار روانی و استرس و فکر و خیال های پشتش بنویسم تا شاید کمی آروم بشم.

میدونم دل همتون ازین اوضاع پُره و خودتون وسط ماجرا هستید و چه بسا با خوندن هزار باره ی این صحبت ها اعصابتون بهم ریخته ست.


برای منی که وسطِ بازارم شاید این اوضاع آزاردهنده تر باشه.تا میاد اوضاع یکم آروم بشه و فروش داشته باشیم،باز یه گندی به بار میاد و جو روانی درست میشه دیگه کسی نمیاد خرید.شایعه بالا رفتنش یجور،پایین اومدنش یجور، حرف خوردن و فک زدن با مردم و شنیدن توهین و تهمت یه جور دیگه!


چند وقت پیش (اوایل گرونی دلار)یه مشتری برام اومده بود بعد از کلی اذیت و پرو کردن و قیمت گرفتن موقع حساب کتاب گفت سیصد تومن تخفیف بده تا جنسها رو ببرم!

وقتی گفتم امکانش نیست و همینجوریشم با این وضع تورم نمیتونیم این اجناس رو تو مغازه جایگزین کنیم؛برگشت خیلی شیک تو روم گفت شما اینا رو موقعی که دلار چهار تومن بوده خریدی الان با دلار پونزده تومنی میخوای بفروشی پس باید انقدر تخفیف بدی تا بخرم.

گفتم آقای محترم داری توهین میکنی داری تهمت میزنی به من،داری غیرمستقیم به من میگی دزد!

این یعنی خستگی یک روز کاری تا این وقت شب رو تو وجود من صد برابر کردی! اینجا فروشنده منم و قیمت اونیه که من میگم!اگه فکر میکنی گرونه نخر و برو بیرون!هرگز این قدر تخفیفِ زوری به کسی نمیدم!

ماتش برد..گفت شما حالتون خوب نیست آب بخورید یکم..به وضوح داشتم میلرزیدم ولی خوشحال بودم ازینکه حرفمو زدم.لباسو از رو ویترین کنار زدم و گفتم نمیفروشم.یه کاپشن تن بچه بود گفت لااقل اونو تخفیف بده بردارم.گفتم تخفیف نمیدم.در نهایت گفت هشت تومنش رو بنداز بذار اینو ببریم.کوتاه اومدم کارت کشیدم هرچند اصلا دلم نمیخواست با اون رفتارشون چیزی بهشون بفروشم حتی یدونه کاپشن!

رفتنی گفت خانوم حلالمون کنید خیلی اذیتتون کردیم !من فقط نگاهشون کردم و چیزی نگفتم...

بماند که خداروشکرررر تمام چیزایی که میخواست بخره و نخرید رو به کسی دیگه فروختم بی دردسر.



این یه چشمه بود.

چشمه ی دیگه مربوط به کسانی هست که این مدت می اومدن و میگفتن چقدر جنس هاتون ارزونه!و هرچی دستشون میومد میخریدن!بعد واسم سوْال میشد که نکنه جاهای دیگه دارن به قیمت روز اجناسشونو میفروشن؟!نکنه ضرر کنم؟نکنه دیگه نشه جنس خرید واسه مغازه و جایگزین اینا کرد؟

خلاصه داریم از استرس میمیریم و زنده میشیم و با توکل به خدا کاسبی میکنیم.

قیمت ها رو گرون نکردیم فقط واسه اینکه مشتریمون حفظ بشه.هرچند که حق گرون کردنش رو هم داریم مثل خیلی از اجناس خارجی که که چند برابر شده! 

ما هنوز جنس زمستونه نیاوردیم.کاپشن هایی که ١٨٠ تومن فروختیم الان باید ٢٩٠ تومن عمده بخریم که نخریدیم.

تو این اوضاع فقط میخوایم هرچی تو مغازه داریم رو بفروشیم تا ببینیم چی میشه..


از اونطرف از دیروز هرکی میاد تو مغازه میگه دلار ارزون شده جنس هاتون ارزون نشده؟!میگم گرون نکرده بودیم که بخوایم ارزون کنیم !

انقدر این سوْال های زشت و زننده تکرار شد و انقدر این چند روز روی اعصابم راه رفتن که حد نداره..


اخرین کسی که امشب تو مغازه اومد بعد از گرفتن چند تا قیمت ها دوباره همین سوْال مسخره رو پرسید.گفتم خانوم گرون نکرده بودیم جنسامونو تا الان ارزون کنیم.

لطفا مغازه ی دیگه رفتین به فروشنده همچین حرفی نزنید چون ما خودمون به اندازه ی کافی بخاطر این اوضاع و فکر آینده مون اعصابمون خرد هست.

دوما اینکه اگه هم گرون میخریدیم مجبور بودیم گرون بفروشیم مثل همه ی چیزایی که گرون شده.به فرض من دیروز یه چیزی بخرم پونزده تومن.امروز میتونم بفروشم هفت تومن؟خب اینطوری ورشکست میشم که !

گفت بله حق با شماست من منظور بدی نداشتم!

گفتم خانوم دلار از بیست اومده رو پونزده میگی ارزون شده؟هر وقت اومد رو شیش تومن،دو ماه رو شیش تومن موند،اونموقع میگیم دلار اومده پایین که ان شاءالله بیاد.والله ما بازارای ها تو این شرایط از همه بیشتر داریم استرس تحمل میکنیم.


ازون طرف عمده فروش ها جنس دارن و رو نمیکنند اگه هم بخوان بفروشن به قیمت روز میفروشن .. به همین قیمتی که الان داریم تو مغازه به مردم میفروشیم باید خرید کنیم :(

و هزاران داستان دیگه داریم این روزا...






دوستای خوبم،به شما هم میگم،اگه اینروزا تو مغازه ای رفتید و قیمتی گرفتید و فکر کردید گرونه، نخرید!به همین سادگی!

 

اونی که پشت دخل نشسته هم یکیه که مثل شما تو این مملکت بی صاحاب گیر افتاده.



موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۲
🔹🔹نیلگون 🔹🔹

نظرات  (۲)

متاسفانه همه‌مون نسبت به هم بدبین شدیم. از اون طرف هم بعضی مغازه‌دارهایی که منفعت‌طلب هستن باعث میشن بدبینی مردم تشدید بشه. که خب تو هر قشری آدم این مدلی هم هست و این تاثیرات منفی راحت پاک نمیشه از ذهن مردم.
انشاالله خدا به کار شما برکت بده و اقتصاد هم از این نوسان دربیاد تا نگرانی همه برطرف بشه:)
پاسخ:
همه نسبت به هم بدبین شدیم که هیچ،تبلیغات صدا و سیما و شبکه های اجتماعی طوریه که مردم رو مقصر صددرصدِ
گرونی و تورم و احتکار و مشکلات اقتصادی معرفی میکنه. این باعث شده که مردم به جای مطالبه گری از دولت و مسئولین به جون همدیگه بیفتن و همدیگه رو مقصر این اوضاع بدونن!!! 
چرا باید شرایط طوری بشه که ٢٠٦سی میلیونی بشه هفتاد میلیون.دوربین یه میلیونی بشه چهار میلیون.سکه ی یک و خرده ای بشه پنج میلیون؟! من و تو که جزو مردم عادی هستیم همچنین قدرتی داریم؟که اینطور بازار رو بهم بریزیم؟
چرا باید اینطور بشه که مردم از قحطی و گرسنگی بترسن و برن چهار تا روغن اضافه و دوتا کیسه برنج بیشتر بخرن؟
اوضاع تهوّع اوریه و مشکل اینجاست که جز نگاه کردن هیچ کاری از دست ما بر نمیاد.

+ممنون عزیزم ان شاءالله که درست میشه :(
بر باعث و بانیش....😑
هر کی زرنگ بود سود خودشو کرد و رفت و تموم ...یه جور قماره  به نظرم  ...هر چی دارن میفروشن دلار میخرن
عملا گفته شده  اگر خود پول مورد معامله قرار بگیره  حراااااممممممهههههه
اینم ادعای مسلمانی😒
از بس اوضاع داغونه هیچ کی به دیگری اعتماد نداره

پاسخ:
لعنت..
زرنگ که چه عرض کنم ..پولدارا پولدارتر شدن فقیرا بدبخت تر

دقیقا مثل قماره خرید و فروش دلار
مسلمان کجا بود خواهر
کاش ارمنی بودن
واقعا ..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی